Avis best på kundeservice
Bilutleieselskapet Avis gikk helt til topps i årets prestisjetunge Kundeservicepris innen kategorien Bilutleie. Prisen ble tildelt under årets Call Center-dagene på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo.
– Vi jobber målrettet for å levere bransjens beste kundeopplevelser gjennom investeringer i teknologi og brukervennlighet, sier Ole Grønvold, administrerende direktør Avis Budget Group Norway, i en pressemelding.
– Vi er stolte over å bli anerkjent av Call Center-dagene for vår innsats, da prisen er et sant bevis på det harde arbeidet og engasjementet til våre ansatte i hele Norge og rundt om i verden.
Landets største blindtest
Det er selskapet SeeYou som gjennomfører landets største blindtest, for å kåre årets kundesentre. De gjennomfører i alt 3921 telefonsamtaler, og sjekker hele 153 kundesentre. Alle sjekkes etter følgende kriterier:
- Mottak og velkomst når du ringer
- Kundebehandlerens evne til å finne løsninger
- Avslutnings-samtale og totalinntrykk
SeeYou benytter de kommunikasjonskanalene hvert enkelt kundesenter har, som for eksempel telefon, chat og kontaktskjemaer. Dette er nytt fra 2018 å utfordre bransjen i alle kanaler.
De som vinner, skårer høyest på alle tre områdene. Det betyr at de har kundeservice av høy kvalitet, samt fornøyde kunder.
Norske kundebehandlere er dytige
Kundesenterprisen deles ut i til sammen 18 ulike kategorier. I tillegg kåres årets kundesenter best i test. Den gjeveste prisen ble i år delt mellom Get TV og Chess.
– Bedriftenes kundesentre er selve hjertet i bedriften. Et godt driftet kundesenter blir selve navet i kontakten mellom kunder og ansatte. Vi ser også at dyktige markedsførere får hjelp av gode kundebehandlere, for å få verdifulle business-leads, sier daglig leder Reidar Skorpen i SeeYou.
De har foretatt blindtester av norske kundesentre i tolv år . Skorpen mener de norske kundesentrene holder høy kvalitet.
– Norske kundesentre legger mye jobb i å drifte godt, samt være innovative. Vi møter mange dyktige kundebehandlere når vi foretar blindtesten vår, sier han.
En pris med stor verdi
Prosjektleder Camilla Kristiansen i Confex – selskapet som arrangerer Call Center-dagene, hvor Kundesenterprisen deles ut – mener prisen har stor verdi.
– Vi ser at de som vinner bruker prisen aktivt i sin markedsføring. Det gir troverdighet og anerkjennelse. I tillegg er det selvsagt viktig i forhold til forbrukerne, fordi det er en spire for kundesentrene til å yte det lille ekstra, sier Kristiansen.
Slik foregår blindtesten
- Hvert kundesenter kontaktes 25 ganger av en ukjent, men reelle kunde
- Samtalen vurderes ut fra en rekke kriterier som mottak og velkomst, ventetid, kundebehandlernes løsning, avslutning og totalinntrykk
Foto: Ole Grønvold, administrerende direktør i Avis Norge. Fotograf: Eirik Førde.