Avis best på kundeservice

Bilutleieselskapet Avis gikk helt til topps i årets prestisjetunge Kundeservicepris innen kategorien Bilutleie. Prisen ble tildelt under årets Call Center-dagene på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo.

– Vi jobber målrettet for å levere bransjens beste kundeopplevelser gjennom investeringer i teknologi og brukervennlighet, sier Ole Grønvold, administrerende direktør Avis Budget Group Norway, i en pressemelding.

– Vi er stolte over å bli anerkjent av Call Center-dagene for vår innsats, da prisen er et sant bevis på det harde arbeidet og engasjementet til våre ansatte i hele Norge og rundt om i verden.

Landets største blindtest

Det er selskapet SeeYou som gjennomfører landets største blindtest, for å kåre årets kundesentre. De gjennomfører i alt 3921 telefonsamtaler, og sjekker hele 153 kundesentre. Alle sjekkes etter følgende kriterier:

  1. Mottak og velkomst når du ringer
  2. Kundebehandlerens evne til å finne løsninger
  3. Avslutnings-samtale og totalinntrykk

SeeYou benytter de kommunikasjonskanalene hvert enkelt kundesenter har, som for eksempel telefon, chat og kontaktskjemaer. Dette er nytt fra 2018 å utfordre bransjen i alle kanaler.

De som vinner, skårer høyest på alle tre områdene. Det betyr at de har kundeservice av høy kvalitet, samt fornøyde kunder.

Norske kundebehandlere er dytige

Kundesenterprisen deles ut i til sammen 18 ulike kategorier. I tillegg kåres årets kundesenter best i test. Den gjeveste prisen ble i år delt mellom Get TV og Chess.

– Bedriftenes kundesentre er selve hjertet i bedriften. Et godt driftet kundesenter blir selve navet i kontakten mellom kunder og ansatte. Vi ser også at dyktige markedsførere får hjelp av gode kundebehandlere, for å få verdifulle business-leads, sier daglig leder Reidar Skorpen i SeeYou.

De har foretatt blindtester av norske kundesentre i tolv år . Skorpen mener de norske kundesentrene holder høy kvalitet.

– Norske kundesentre legger mye jobb i å drifte godt, samt være innovative. Vi møter mange dyktige kundebehandlere når vi foretar blindtesten vår, sier han.

En pris med stor verdi

Prosjektleder Camilla Kristiansen i Confex – selskapet som arrangerer Call Center-dagene, hvor Kundesenterprisen deles ut – mener prisen har stor verdi.

– Vi ser at de som vinner bruker prisen aktivt i sin markedsføring. Det gir troverdighet og anerkjennelse. I tillegg er det selvsagt viktig i forhold til forbrukerne, fordi det er en spire for kundesentrene til å yte det lille ekstra, sier Kristiansen.

Slik foregår blindtesten

  1. Hvert kundesenter kontaktes 25 ganger av en ukjent, men reelle kunde
  2. Samtalen vurderes ut fra en rekke kriterier som mottak og velkomst, ventetid, kundebehandlernes løsning, avslutning og totalinntrykk

Foto: Ole Grønvold, administrerende direktør i Avis Norge. Fotograf: Eirik Førde.